2022. jan 20.

Egyáltalán jó helyen vagyok? – mesterképzésen alapszakosként

írta: Schlögl Dóra
Egyáltalán jó helyen vagyok? – mesterképzésen alapszakosként

Az első bökkenő... Én csak egy másodéves hallgató vagyok, nem doktorira érkeztem!! 

...utólag belegondolva, talán korábban is gyanút foghattam volna, akadtak előjelek... :)

Nade, miről lesz szó? Egy mondatban összefoglalva: az AIT-n nincs alap-, csak mester- és doktori képzés, ezt tetőzve, egy fél mesterdiplomára elég kurzust vállaltam be a félévre itt Thaiföldön (úgy, hogy itthon is szeretnék a tervek szerint haladni és teljesíteni a félévet, kedvezményes tanulmányi renddel), ráadásul nem is tisztán építészmérnöki képzésen vagyok.

Részletesebben pedig, a következőről: mint azt bemutatkozó bejegyzésemben már részleteztem, alapszakos, másodéves, építészmérnök szakos egyetemi hallgató vagyok, aki a 4. félévének abszolválása céljából érkezett Thaiföldre, 15 itteni kredit megszerzését tervezve, ami otthoni értékén egy kifejezetten lightos szemesztert vetített előre (bár belekalkulálva, hogy az otthoni sulit párhuzamosan végzem és gyakornokoskodás is tervben van, ez abszolút elégnek is tűnt haha).

Ehhez képest, az eredeti terv 3 sebből is erőteljesen vérzik: mesterképzést (úgy, hogy még messze nincs alapdiplomám sem) fogok végezni, nem konkrétan építészmérnöki, hanem Construction, Engineering and Infrastructure Management szakon (ennek alapjában véve kifejezetten örülök, ugyanis a jövőre vonatkozó terveim és a nyári, budapesti munkám során is kitekintgettem már ebbe az irányba), s bár valóban 15 kredit "értékben" (mely az alapvetően európai szisztémán alapuló ösztöndíjprogram kötelező, minimális elvárása), de – mint azt a számot hallva kikerekedett szemekkel hüledező és kétszer visszakérdező professzortól megtudtam – ez itteni viszonylatban konkrétan egy mesterdiploma felének megfeleltethető, ami egy irreálisan húzós félévet ígér.

kreditek.jpg

Bánom-e, hogy így alakult? Hát, picit... NEM! Izgulok-e? Kissé ☺︎

Az előzetes, itthonról történő szakválasztás – nem, közlekedésmérnök sem vagyok :(   

Lecsapván a hívogató, thai ösztöndíjra, hazudnék, ha azt állítanám, hogy az első dolgom volt anno az itteni képzési palettát tanulmányozni, megnyugtatott ugyanis a tény, hogy a lehetőséget kizárólag építész-, építő- és közlekedésmérnököknek hirdették meg – gondoltam, nyilvánvaló, hogy azért, mert ezen képzésekre nyílik lehetőség.
Jobban érdekelt maga az ország, Bangkok, az iskola jellege.

Mivel egyazon képzés kurzusai is országonként eltérőek lehetnek, ezért el kellett küldenem angolul az itthoni tantárgylistát, hogy a leginkább kapcsolódó, legideálisabb esetben akár később itthon is elfogadtatható képzést ajánlhassák. Miért csak a legideálisabb esetben? Bár a program neve "Nemzetközi Kreditátviteli Program" – nemzetközinek kifejezetten nemzetközi, programnak program, sőt, nem is akármilyen –,  a kreditátvitel, azaz itthoni elfogadtatás inkább csak álomszerű utópia.. :) 

Hamarosan megkaptam egy "offer letter" formájában a jó hírt: mehetek, felvettek. 
Ne nevessetek ki: láttam a képzés helyénél, hogy "transportation engineering", de nem aggódtam, gondoltam, transportation, mert mint külföldi diák, "transzportálva leszek" ottani értelmezésében, tehát inkább jelző, mint a képzés megnevezése, az engineering pedig úgyis a helyén van, végülis, építészMÉRNÖKnek készülök. A thaiok angolja amúgy sem mindig túlzottan erős. 

Pár hétre rá, amikor a konkrét tantárgylistát is megkaptam, olyan tárgyakkal, mint a "public transportation systems", tudatosult bennem, hogy sikeresen felvettek közlekedésmérnöknek. :)
Gyors email-váltás (szerencsére ekkor már kapcsolatban álltam egy nagyon kedves és segítőkész, angolul jól beszélő thai ügyintézővel), így pár nap múlva indulhatott is újra a szakválasztás - azaz szakváltás. 

Lévén, architectural engineering, tehát építészmérnöki opció nem volt, így a civil engineering (azaz, építőmérnök, ami őszintén bevallva mondhatni távol áll tőlem) és a későbbi befutó Construction, Engineering and Infrastructure Management volt racionális alternatíva. Minden jó, ha a vége jó, utóbbi pontosan az a szegmens, amerre részben örömmel orientálódnék, így meg is volt az új irány!! 

offer_2.jpg

Az első felvételi levelem, amiben "Transportation Engineering" szakra kaptam ajánlatot, azaz – mint akkor gondoltam – "cserediák mérnökként". :))) (sőt, még külön órarendet is mellékeltek)

Elkezdődtek az óráák☺︎ 

A tárgyfelvétel véglegesítése most, 2 hét elteltét követően vált esedékessé, ezidáig ugyanis mindenki tét nélkül vehetett részt az (online) órákon, /igen, sajnos február elejéig mindenképpen ebben a rendszerben történik az oktatás:( – előzetes mintát és ízelítőt kapva a tantárgyból, hogy ne kizárólag egy név alapján kelljen döntenie.
Számomra ugyebár nem igazán volt lehetőség leadásra a 15 szükséges kredit miatt, sőt, mint utólag kiderült - a Project Financing nevezetű tárgyamhoz külön követelmény az előző féléves megfelelőjének a teljesítése. 
Szerencsére az oktatóm nagyon aranyos volt - bár szerintem ő kifejezetten örült, hogy én erősködöm a tárgy felvételéért, nem említettem, hogy a meghatározott kreditszám miatt ilyen fontos ☺ - megbeszéltük, hogy a tárgyfelelősnek azt mondja, hogy "property developent business" irányban szeretnék a suli után orientálódni, és így már meg is volt hozzá az engedély :) 

269048882_916393662384890_3792821917537658577_n.jpg(Ez a Project Performance Management óráról egy kivágott részlet és igen, az a firkálás ott a jegyzetünk - angolul, latin betűs írással - a thai angol kiejtés után még valami, amihez hozzá kell szoknom. ☺︎)

PhD hallgatók és mesterszakosok

Amikor már a sokadik szaktársamról derült ki, hogy jelentősen idősebb nálam (egy angol srác, aki sokat segít kiigazodni, már 34 éves), az órák pedig konzekvensen magas színvonalon és ütemben zajlottak, akkor kezdtem gyanítani azt, amiről aztán meg is bizonyosodhattam: 

kepernyofoto_2022-01-24_18_07_14_1.png

Hát igen, nem titkolják, hogy nincs alapképzés... :)

Konklúzió

A thai ügyintézés kellőképpen laza, aminek a legnagyobb előnye, hogy egyúttal rugalmas is.

Nagyon megtetszett, hogy nem tudatosan, ám mégis az iparág olyan aspektusába nyerhetek kitekintést építészmérnökként, ami alapjában is messzemenőkig érdekel, mindezt egész Ázsia 18. legjobb építészettel kapcsolatos képzését nyújtó egyetemén. 
Sikerült felvennem/megtartanom a 3 kredites "project financing" tárgyat is, ami egyértelműen sikeer. 

Itteni (előrehozott☺︎) mesterképzés, otthoni suli, reményeim szerint gyakornoki munka, írás és videózás, Thaiföld kiélvezése... Sűrű lesz, de nem pihenni jöttem!! (na jó, részben) ☀️

Szólj hozzá